Laskutus. Puhelinpalvelut ovat yrityksen tarjoamia palveluita puhelimen välityksellä. Kuten verkosta ostaessa ja tai kaupassa vieraillessa, myöskään puhelinpalvelut eivät ole ilmaisia ja niistä pitää maksaa. Toisin kuin esimerkiksi verkko-ostosten ja ruokakauppojen tavaroiden suhteen, puhelinpalvelujen maksut ovat tavallisesti kuluttajille epäselvempiä. Tämä johtuu siitä, että palvelun hintaa ei voida etukäteen antaa tarkasti, vaan se määräytyy puhelun keston sekä valitun palvelun mukaan.
Puhelinpalvelujen laskutus
Puhelinpalveluista pitää maksaa samalla tavalla kuin muistakin käytettävistä palveluista. Hinnasto sekä laskutuksen tapahtuminen on kuitenkin käyttäjille hiukan epäselvää, sillä sitä ei esitetä perinteisellä tavalla. Esittelemme alla puhelinpalvelujen laskutuksen käytäntöjä sekä yleisiä ongelmatilanteita ja niiden välttämiseksi tehtäviä asioita.
Laskutus
Puhelinpalvelujen laskutus ei toimi kaikkien tuntemalla hintalappu-tyylillä. Puhelinpalveluissa kuluttajalle annetaan yleensä lähtöhinta esimerkiksi 1 € sekä minuuttikohtainen hinnasto. Tämä tarkoittaa sitä, että lopulliseksi hinnaksi muodostuu aloitusmaksu sekä puhelun keston määrittelemä summa. Tämä voi näyttäytyä kuluttajille epäselvänä sen takia, ettei puhelun alkaessa lopullinen hinta ole vielä tiedossa. Siksi puhelinpalvelujen käyttö voi joskus aiheuttaa yllättäväkin laskuja. Näitä välttääkseen kannattaa tutustua hinnastoihin huolella etukäteen.
Yllättävien laskujen välttäminen
Kuluttajat voivat saada yllättäviä laskuja myös muualta kuin puhelujen yhteydessä. Nykyajan älypuhelinten käyttö vaatii erilaisten sovellusten käyttöä. Näitä sovelluksia puolestaan ladataan sovelluskaupoista. Suuri osa sovelluksista on ilmaisia, mutta mukana on myös maksullisia vaihtoehtoja. Näiden maksullisten sovellusten ostoon kuluttajan täyty lisätä sovelluskauppaan maksukorttinsa tiedot. Monesti on niin, että kun tiedot kerran tallentaa, ne pysyvät tallennettuina toistaiseksi, eikä kortteja tarvitse aina erikseen kaivaa esille. Tämä on sekä hyvä että huono asia.
Sovelluskaupassa uusia sovelluksia tutkiessa voi vahingossa painella osto-nappeja, joista voi syntyä laskulle yllättäviä ostoksia. Samaa pätee, jos esimerkiksi lasten annetaan käyttää tablettia tai muuta laitetta esimerkiksi videoiden katsomiseen. Silmien välttäessä utelias mieli voi etsiytyä vääränlaisten nappuloiden pariin. Onneksi älylaitteet tarjoavat nykyisin monenlaisia estoja ja rajoituksia juurikin tällaisia tilanteita varten.
Muista nämä
Nettiä ja sovelluskauppaa selatessa kannattaa katsoa, mitä klikkailee. Esimerkiksi nettilehtien sivustot on täytetty mainoksilla ja seassa on myös epäilyttäviä tarjouksia. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, sitä se myös yleensä on. Epäilyttäville sivustoille ei tulisi milloinkaan jakaa omia pankkitietojaan.
Puhelinpalveluja käyttäessä etukäteen on hyvä tarkistaa käytettävän palvelun hinta. Kannattaa arvioida, kauan puhelu keskimäärin voi kestää ja laskea tämän perusteella puhelun keskimääräinen hinta. Huomionarvoista on myös se, että yleensä jonotuskin maksaa. Jos mahdollista, kannattaa käyttää takaisinsoittopalvelua. Tällöin asiakas soittaa numeroon, jättää tietonsa ja palvelusta soitetaan sopivan hetken koitettua takaisin.
Kortille, puhelimeen sekä älylaitteille asetettavat rajoitukset. Yllättäviä kustannuksia voi koittaa välttää myös asettamalla erilaisia rajoituksia.
Puhelinliittymät voi koostaa nykyään siten, että esimerkiksi maksullisiin palvelunumeroihin soittaminen on liittymän osalta kiellettyä. Samanlaisia rajoituksia voi asettaa myös kortille. Korttiostojen suuruutta voi rajoittaa erilaisilla päivittäisillä rajoilla. Korttitiedot kannattaa myöskin aina poistaa laitteiden sovelluskauppojen muistista, jotta vahinko-ostoksia tulee mahdollisimman hyvin vältettyä.
Opeta lapsia ja aseta rajoituksia
Kuten aikaisemmin mainittua, ovat älylaitteet osa lasten ja nuorten elämää tätä nykyä, halusi tai ei. Tässä ei ole mitään väärää, mutta erityisesti lasten kanssa kannattaa huomioida rajoitukset sekä valmiiksi syötetyt korttien tiedot. Esimerkiksi pelien tiimellyksessä tai lastenohjelmia katsoessa pienet sormet voivat etsiä väärille napeille. Kadonnutta ohjelmaa etsiessä reitti voikin päätyä esimerkiksi sovelluskauppaan, jossa lapsi voi nopeasti tehdä isojakin ostoksia. Huomattavaa on myös ostosten mahdollisuus erilaisten pelien sisällä. Tämän takia korttitiedot kannattaisi yrittää muistaa poistaa laitteiden muistista tai asettaa rajoituksia, joiden myötä lapset sekä nuoret pääsevät käyttämään vain tiettyjä sovelluksia ja vain osaa toiminnoista.
Tiedätkö jo kaiken puhelinpalveluista?